Lyd er en viktig del i multimedia. Den kan sprite opp en animasjon til å bli nærmest en film, god underholdning. Det burde brukes i sammenhenger hvor en forventer det, for eksempel sammen med animasjoner, spill eller video, som forklarende stemme eller bakgrunnsmusikk. Lyd brukes også på noen hjemmesider som effekter når en trykker på knapper og lignende, men det kan lett bli slitsomt i lengden. Uansett sted det brukes lyd i multimedia, burde brukeren ha mulighet til å dempe volumet. Uansett, vi har litt forskjellige utrykk og fakta om lyd vi må igjennom, så vi kjører på! :-)
Teknisk kvalitet:
Lyd er trykkbølger som brer seg i et stoff, som regel luft. I de gode gamle dager(15-20 år tilbake) holdt vi fortsatt på med å lagre analogt. Med analogt menes det at lydbølgene ble gjort om til mekaniske spor i en LP-plate eller variasjoner i magnetfeltet til en kassett. I den moderne hverdan lagrer vi jo alt digitalt, og det samma gjelder lyd. Etter at de er lagret digitalt kan vi slenge de over på en lyd-CD, MP3-spiller eller rett og slett spille musikken av på en datamaskin. Lagring digitalt skjer som alltid med tallkoder. Derfor må lydbølgene gjøres om til tallkoder. Dette skjer med at vi måler bølgehøyden på en lyd regelmessig og lagrer verdiene som en serie med tall. Vi kaller dette "sampling".
Den tekniske kvaliteten blir bestemt av hvor ofte vi "sampler"(måler bølgehøyden) i sekundet, og hvor nøyaktig verdiene vi måler er(antall bits for hver verdi). Lyden blir bedre jo oftere vi sampler. En vanlig CD med musikk er lagret med hele 44 100 målinger(samplinger) per sekund, og hver verdi blir lagret med en 16 bits tallverdi. Antall målinger * antall bits informasjonen blir lagret med, utgjør "bitrate". Bitraten forteller hvor mye lyd som er lagret for per sekund med lyd. Vi har også mono(lyd i en høytaler) og stereo(2 høytalere: høyre og venstre). Musikk lagres nå for tida i stereo eller bedre(finnes dvder med surround musikk, altså 4+ høytalere). Bitraten til en CD vil f.eks. bli
441000målinger per sek(hertz) * 16 bit * 2 høytalere(stereo) = 1411kbit/s (bitrate)
Bilde tilhører Ole Morten, men måtte nesten låne det da det viste forskjell på få og mange samples bra.
En sang på 4 minutter vil derfor ha en filstørrelse på
4 min * 60 sek * 1411kbit/s = 33,8 MB, ca 34 MB.
Bitraten til en lyd varierer også på filformatet som det blir lagret i. Dette er fordi at ingen vil ha så store lydfiler, og de blir derfor komprimert. En komprimert lyd i MP3 vil f.eks. kreve mindre bitrate enn en ukomprimert CD for å spille samma kvaliteten, men alt i alt; høyere bitrate = bedre kvalitet. Det finnes 2 typer komprimering: lossy(ødeleggende) og lossless(tapsfri). Lossy, er formater som kutter ned informasjonen i en sang for å spare plass, og bruker matematiske formler til å regne ut lydverdiene istedenfor å lagre hvert eneste tall. Kvaliteten blir noe dårligere. Lossless pakker sangene litt sammen, uten å trikse med lydverdiene, og beholder derfor full kvalitet.
Filformater:
-MP3
MP3-formatet gir god lyd i forhold til filstørrelse. Bitrate på 128-192 kbit/s gir nesten like bra lyd som en CD. Altså mye lavere bitrate, og derfor mye "lettere" sanger(i forhold til filstørresle). En 4 minutters sang kan f.eks. lagres på 4 MB med grei/god kvalitet. Formatet blei veldig populært da det blei lansert i 1995 da det var mye lettere å overføre slike lette filer andre folk i verden, og internett. MP3 brukes nå i senere tid også mye i håndholdte musikkspillere, kalt MP3-spillere.
-AAC/MP4
Disse formatene fungerer på ca samme måte som MP3, men gir bedre lyd, uten å bli veldig store filer de heller. Filformatene har også ekstra funksjoner, som f.eks. kopibeskyttelse(DRM) som kan begrense hvor mange som kan bruke fila(for å unngå deling over nettet). Disse formatene er mest brukt i Apples produkter, som iPod og iTunes.
-Vorbis (.ogg)
Et format som ble laget for å være en forbedring av MP3. Det er åpen kildekode, og kan brukes helt gratis selv i kommersiell sammenheng.
-WMA
Dette er Microsofts alternativ til MP3. Det gir noe bedre lyd, og inneholder blant annet kopibeskyttelse(DRM).
-WAV og AIFF
Dette er formater som lagrer ukomprimert lyd. WAV er laget av Micorosft og IBM, mens AIFF er Apples variant av et ukomprimert lydformat.
-MIDI
MIDI er navnet på en måte å overføre digital data mellom digitalt utstyr osv, som f.eks. koble en data og et instrument sammen. Lyden blir ikke i seg selv lagret som i andre lydformater. Det blir i stedet lagret data som gjør at lydkorte kan spille forskjellige toner og stemmer, noe som gjør at filene blir små. Ulempen er at det er lydkortet som produserer og som selv tolker kodene, og kvalitet varierer derfor etter kvaliteten på lydkortet. Lyd og musikk som spilles av med MIDI kan lett med syntetisk og "data-aktig".
Spille inn lyd:
Når en skal spille inn lyd digitalt er det viktig å ha godt utstyr. En kan gjøre mye rart med digitalt lyd på datamaskinen, men hvis utgangspunktet er et dårlig opptak, gjort med billig utstyr av dårlig kvalitet, så blir det vanskelig. En datamaskin kan mye rart, men den kan ikke utføre mirakler! =) Det er viktig med akseptabel eller god kvalitet på lyd, da dårlig kvalitet vil ødelegge hele opplevelsen og nytten av den. Det sies at "god lyd kan redde et dårlig bilde, mens et godt bilde aldri kan redde dårlig lyd". Det høres jo riktig ut, spesielt hvis det ikke er mulig å skru av den irriterende lyden ^^
For å enkelt spille inn lyd kan en bruke Lydinnspilling-programmet i Windows eller tilsvarene på en mac. De lagrer som regel i ukomprimert format(WAV eller AIFF), mens nyere versjoner også kan lagre komprimert lyd. Lydkvaliteten bestemmes veldig mye av mikrofonen. Den må kunne takle alt fra lave frekvenser til veldig høye for å få med alle detaljer i lyden, og den må lagre fort, bra og riktig, slik at den henger med når vi skal lagre lyden på en pc med f.eks. høy frekvens og høy bitrate. Mikrofonen på en mobiltelefon er ikke bra, ikke spill inn noe du vil spare på med dette. Prøv heller en mer profesjonell opptaker eller f.eks. et videokamera. Etter et opptak, kan lyden endres digital med et lydredigeringsprogram, men som sagt, utgangspunktet må være bra hvis resultatet skal bli bra.
Resten av kapittelet handlet om bruk av lyd i Flash, noe jeg velger å droppe. Oppgaver til kapittelet er delvis gjort tidligere, i dette innlegget.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar